bitvazaurozay

Про традицію катання на рєлях на свято Петра і Павла в селі Грем'яч Новгород-Сіверського району

З року в рік в селі Грем’яч Новгород-Сіверського району на християнське свято Петра і Павла (12 липня)місцеві жителі роблять рєлі. Релями в селі називають гойдалку. На високій гілці найвищої верби, в кількох кутках села з вечора 11 липня розвішуються саморобні гойдалки. Найсміливіші хлопці задирались на верби з товстими довгими мотузками у руках. В побуті такі мотузки призначені для перев’язування великих тюків сіна чи стогів.

Гойдалка кріпилися високо над землею, так, що дівчині, або хлопцю самотужки на такий пристрій сісти було важкувато. Під сидіння встановлювали вистругані власноруч дощечки. Раніше прийнято було качатися на рєлях нежонатим хлопцям та неодруженим дівчатам на виданні. Частіше качались дівчата. Протягом трьох днів, з 11 липня вечора, весь день 12 числа та бува 13 липня молодь сходиться на рєлі. 14 липня гойдалки вже знімались з дерев. 

Запрошуючі один одного на таке гулляння, друзі звертаються один до одного так: “Йдемо на качелі”. Охочиі по одному або по двоє сідають на гойдалку. Їх товариші стають по обидві сторони гойдалки. За допомоги другої товстої мотузки, яку вони за кінцівки тримають у руках, починають розгойдувати релі. Мотузка розміщена на рівні колін сидячого на качелях. Б’ючи по колінах цю людину, розгойдують гойдалку. Водночас приговорюють:


"- В пуччя* хадила?
- Хадила.
- Рвала?
- Рвала.
- Батьке-матке давала?
- Давала.
- Чим пуччя дяруть?
- Камнем. **
- Чим ухажёра завуть?


Той, хто сидить на гойдалці, намагається найдовше тут втриматись. Розкачати можуть сильно. І знову ж таки, биття по колінах терпіти треба. Врешті –решт називається чиєсь ім’я. Частіше будь-яке. Але назва імені кавалера є сигналом до закінчення катання на рєлях. Далі сідає інший охочий, так гуляння продовжується.


Скоріш ця забава йшла на витривалість болю та сміливості. Довго ще молодь з роздертими колінками по селу бігає, але всі веселі.


Зараз до гри приєднуються і підлітки від 12 років, іноді дорослі. В жодному сусідньому селі таке гуляння не зафіксоване. За словами Новгород-Сіверського етнографа та майстра вишивки Віталія Кейдуна, подібна традиція існувала і в селі Красний Хутір до кінця 50-х років минулого століття.
За результатами засідання Чернігівської обласної експертної ради з питань нематеріальної культурної спадщини, традиція катання на рєлях на свято Петра і Павла в селі Грем'яч Новгород-Сіверського району внесена до переліку елементів нематеріальної культурної спадщини Чернігівської області!


Новгород-Сіверщина - ти унікальна земля!


Дякую за надання та збір інформації, фотографії щодо елемента НКС Тетяні Суседько, Ользі Шеремет, Василю Катіману, Віталію Кейдуну, Миколі Груші та жителям села Грем'яч.

Ольга Луговская

Buy for 50 tokens
Там маленькие кажутся большими, Там толстенькие кажутся худыми, Там головы у всех, как у гигантов, А руки, как у лучших музыкантов. Там зеркала изогнуты, как блюдца, И все смеются, и все смеются, И все смеются. (с) В столиці пройшов щорічний фестиваль шизофренії та брехні. Понад 55 000 зомбаків…

Error

default userpic

Your IP address will be recorded 

When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.